Ce este relevant să urmărești pe eticheta șampaniei? CLICK pentru a afla mai multe informații de interes!

Ce este relevant să urmărești pe eticheta șampaniei? Iată mai multe informații!

Citirea etichetelor de vin poate fi o provocare, mai ales dacă vorbim de șampanie sau vin spumant. Există diferite stiluri și cerințe legale care se aplică atât producătorului, cât și importatorului. Acestea variază de la țară la țară, de la stat la stat și sunt mulți factori de luat în considerare. Există chiar și variații de rețete și denumiri între diverși producători. Acestea fiind spuse, care ar fi unele dintre cele mai utile informații cu privire la etichetarea unei sticle de șampanie?

Deși în zilele noastre termenul de șampanie este folosit la scară largă, acesta nu reprezintă totalitatea vinurilor acidulate. Șampania este sinonimă cu vinul spumant, însă nu toate vinurile spumante pot fi clasificate ca Șampanie (Champagne). Șampania adevărată, adică singura recunoscută de lege, poate fi produsă doar în Franța în regiunea cu același nume, Champagne. Strugurii principali utilizați în producția de șampanie sunt Chardonnay, Pinot Noir și Pinot Meunier. Alte țări pot produce vin spumant foarte calitativ și de multe ori chiar mai plăcut, dar o sticlă poate fi clasificată ca șampanie doar dacă a fost produsă în Franța.

Poți crede că dacă pe sticlă apare cuvântul „Șampanie”, poți fi sigur că este articolul autentic. Dar, lucrurile nu sunt atât de simple chiar dacă ne dorim asta. În acest articol detaliem cum recunoști eticheta unei sticle de șampanie veritabile. Da, este posibil să spui multe despre conținutul unei sticle doar analizând eticheta. Hai să vedem!

Cunoaște ce reprezintă termenul de „șampanie”!

Cu riscul de a ne repeta, nu tot vinul spumant este șampanie. Șampania adevărată este creată exclusiv în regiunea Champagne din Franța și trebuie să fie etichetată ca atare. Dacă pe etichetă scrie „Șampanie”, este autentică de cele mai multe ori. Mulți oameni numesc incorect toate vinurile spumante șampanie. La fel cum vinul „Napa” vine doar din Napa Valley din California, USA, Champagne vine doar din Champagne, Franta. Această lege este general aplicabilă în majoritatea țărilor din întreaga lume.

Pentru ca un vin să fie numit „șampanie” înseamnă că vinul din sticlă a fost făcut de o casă care respectă legile riguroase ale șampaniei, de producție și cele legale. Asta înseamnă că produsul este de top.

Ce trebuie să apară pe eticheta unei sticle de șampanie veritabile?

Producătorul sau „Casa de șampanie”

Primul și cel mai important lucru pe care îl veți găsi pe etichetă este numele producătorului, situat în centru și de cele mai multe ori cu o tipografie remarcabilă. Dacă vă plac marii producători (Moët, Veuve Clicquot, Perrier, Bollinger etc.) sau preferați să susțineți producătorii mici sau mijlocii, este strict o alegere personală de gust.

Căutați numele casei de șampanie și dacă nu cunoașteți detalii căutați informații despre. Veți descoperi că acesta este de obicei cel mai mare text de pe etichetă – față și centru, iar numele cu cratime prezente indică de obicei fuziunea a două familii și podgorii. De multe ori este menționată și zona de proveniența, ci nu doar numele.

Conținutul de zahăr

Sau tipul de șampanie în funcție de zahărul adăugat. Eticheta sticlei ne va spune printre altele și ce tip de sampanie este aceasta, în funcție de zahărul rezidual. Cantitatea de zahăr adăugată în băutură după a doua fermentație va determina cât de dulce sau uscată este. Putem distinge în ce parte a spectrului se află în funcție de modul în care este catalogat:

Brut Nature: Nu se adaugă zahăr după degortare. Conținutul său de zahăr este mai mic de 3 grame pe litru.

Extra Brut – 0 până la 6 grame de zahăr pe litru

Brut – Conținut de zahăr mai mic de 12 g/l în zaharuri.

Sec – acele sticle care conțin între 17 și 32 g/l.

Semi-sec – cele care conțin între 32 și 50 g/l.

Două inițiale importante

O altă informație referitoare la producător care nu este atât de vizibilă, și o puteți localiza ca fiind trecută cu litere mici (de cele mai multe ori lângă codul de înregistrare), sub formă de două inițiale. Aceste două inițiale indică tipul de producător, care poate fi:

NM – Negociant-manipulant. „Casă de șampanie” care este autorizată să cumpere struguri, must sau vin pentru producerea de șampanie.

RM – Recoltant-manipulant. Un viticultor care își produce și își comercializează șampania din propriii struguri.

CM – Cooperative-manipulant. Un grup de viticultori care formează o cooperativă legală.

RC – Recoltant-cooperator. Un viticultor care își livrează strugurii cooperativei pentru transformare în vin pentru vânzare ulterioară.

MA – „marque d’acheteur”. Un angrosist care cumpără vin cu etichetă proprie de la cooperativă.

Clasificarea de tip Premier Cru sau Grand Cru

Premier Cru și Grand Cru indică faptul că podgoriile produc struguri de șampanie de înaltă calitate. Fiecare dintre cele cinci regiuni principale de producție ale șampaniei deține calități unice, după cum urmează:

Reims – Viile înclinate permit strugurilor să se maturizeze complet. Pinot Noir din această regiune produce o șampanie plină, cu aromă bogată. Ambonnay, Bouzy, Verzy, Verzenay și Mailly-Champagne se numără printre cele 10 podgorii Grand Cru.

Valea Marnei – Valea Marnei conține multe dealuri acoperite de podgorii. Doar A este o podgorie Grand Cru. Pinot Meunier, care se coace rapid, oferă o șampanie profundă și afumată.

Riviera Franceza – Conține șase podgorii Grand Cru Chardonnay. Această zonă produce unele dintre cele mai bune șampanie monovarietale.

Coasta Sézanne – Un alt versant la sud de Côte des Blancs are mai multe podgorii Chardonnay.

Côte des Bar – Această regiune, între Champagne și Burgundy, este îndepărtată și printre cele mai noi. Produce un stil de șampanie mai plin, asemănător cu Montagne de Reims.

Atenție sporită și la eticheta de spate a sticlei. Eticheta din spate a unei sticle de șampanie este similară cu alte etichete de vin. Unele dintre informațiile de mai sus pot fi incluse pe eticheta din spate în loc de (sau în plus față de) față. Informațiile despre importator pot fi incluse. Pot exista informatii interesante despre vin sau crama sau asocieri culinare și de cele mai multe ori aici apare și procentajul de alcool, dimensiunea sticlei (deși foarte evidentă trebuie menționată) dar mai ales anul de producție.

Șampania nu este totuși favorita tuturor și cum vinul spumant (șampanie sau nu) pe lângă faptul că a devenit simbolul internațional al sărbătoririi unui eveniment, oferta în piața internațională abundă în sortimente de vin spumant, prosecco sau frizzante.  Echipa Vinoitalia a alcătuit o ofertă impresionantă de culori, arome și parfumuri care te vor cucerii de la prima degustare – verifică oferta aici! Acum că știi la ce să oferi atenția ta când vine vorba de eticheta unei sticle de șampanie, tu ce alegi astăzi?