Observator Culinar

Ingredientul zilei: humusul!

Humusul este un preparat făcut pe bază de năut, un piure tartinabil care a devenit tot mai popular în întreaga lume în ultimii zeci de ani.

Pentru prima dată a fost apreciat în zona Orientului Mijlociu și a țărilor nord africane, pentru ca în prezent să fie din ce în ce mai cunoscut în America de Nord și Europa.

De fapt, în Statele Unite, humusul este unul dintre cele mai consumate alimente de proveniență arabă, aproape 15 milioane de americani consumând humus în mod regulat, în anul 2008.

În România, consumul a luat amploare în ultimii ani, fiind introdus în majoritatea restaurantelor și supermarketurilor, fiind preferat de către cei care aleg să aibă o gustare sănătoasă în timpul programului de muncă.

Humusul are o tradiție bogată. Este cunoscut drept un preparat antic, fiind consumat de către figuri importante din istoria Orientului Mijlociu. Se presupune că humusul a fost consumat pentru prima dată în Egipt, în secolul al XIII-lea, având însă o compoziție ușor diferită față de cea pe care o cunoaștem astăzi.

În prezent, rețetele de humus diferă foarte mult în funcție de obiceiurile alimentare din diferite zone. Humusul este consumat la fiecare masă în Israel, Siria și Turcia, fiind preferat la micul dejun în Palestina sau Iordan.

Preferința pentru acest fel de mâncare vine pe de o parte, datorită gustului plăcut pe care acesta îl are, iar pe de altă parte, datorită calităților sale nutritive excepționale.

O rețetă obișnuită de humus conține năut, ulei de măsline, usturoi, zeamă de lămâie și sare, însă aceasta poate suferi îmbunătățiri în funcție de preferințele fiecăruia.

Humusul este un foarte bun înlocuitor pentru unt sau orice alt preparat tartinabil, este o mâncare ușoară și nu prezintă contraindicații. Totuși, o atenție deosebită ar trebui să aibă persoanele care suferă de diaree sau de meteorism abdominal.

Iată câteva dintre beneficiile consumului de humus:

Oferă senzația de sațietate

Humusul este o sursă excelentă de proteine vegetale, datorită năutului care stă la baza fiecărei rețete.

Datorită conținutului proteic bogat și a faptului că este consumat de cele mai multe ori cu pâine, acesta se servește în porții mici, pentru că imediat intervine starea de sațietate.

Din acest punct de vedere, poate fi indicat în gustările rapide la locul de muncă, sau în diete, atunci când se dorește renunțarea la carne sau scăderea în greutate.

Poate fi un remediu împotriva anemiei

Năutul conținut de humus este foarte bogat în fier. O cană de năut asigură mai mult de 20% din cantitatea recomandată zilnic.

De asemenea, năutul conține cantități moderate de vitamina C (pe lângă zeama de lamâie adăugată în compoziție) care ajută la absorbția fierului în organism.

Organismul are tendința să absoarbă fierul din carne în mod normal, însă acest lucru se poate face și consumând humus, fiind o alternativă mai ales pentru vegetarieni.

Ajută la scăderea valorilor colesterolului

Consumul zilnic poate ajuta la scăderea valorilor colesterolului „rău”. Năutul conține isoflavoni, antioxidanți care au rol în reglarea colesterolului.

Humusul conține o cantitate suficientă de proteine și carbohidrați care poate stabiliza, de asemenea, și nivelul de insulină secretată de pancreas.

Cantitatea mare de insulină este cea care influențează măsura în care ficatul produce colesterol.

Un alt rol important în reglarea colesterolului dar și în protecția inimii, îl are și uleiul de măsline, care este bogat în grăsimi sănătoase, majoritatea mononesaturate.

Îmbunătățește funcționarea sistemului circular

Consumul de humus ajută îmbunătățirea circulației, împiedicând astfel fluctuațiile sanguine și implicit, formarea de cheaguri sau declanșarea hemoragiilor.

Năutul este bogat în vitaminele E și K, care sunt cunoscute pentru proprietățile lor antihemoragice și reduc riscul producerii atacurilor de cord. Alte alimente care sunt bogate în vitamina K sunt broccoli, salata, varza, ceaiul verde sau pătrunjelul, în general legumele cu frunze verzi.

De aceea, în cazul în care aceste alimente sunt consumate pe perioade îndelungate și concomitent, este important ca bolnavii care beneficiază de tratament cu anticoagulante, să fie precauți.

Reduce riscul de cancer

Humusul conține 36% din doza recomandată de acid folic, într-o singură porție. Alimentele bogate în acid folic sunt asociate cu scăderea riscului de a face cancer, în special de colon.

Acidul folic în cantități moderate este benefic, însă nu trebuie depășită doza normală. De asemenea, usturoiul și zeama de lămâie sunt bogate în antioxidanți, inhibând acțiunea oxidativă a radicalilor liberi asupra celulelor organismului și întărind sistemul imunitar.

Este bogat în vitamine și minerale

Humusul este indicat în diete datorită faptului că este un aliment sățios, bogat în proteine, și este de asemenea indicat în perioadele lungi de post.

Acesta este bogat în proteine și minerale, precum acid folic, zinc, magneziu, vitamina K, vitamina E și fier.

Este ușor de preparat și poate fi folosit într-o varietate de combinații

Humusul poate fi realizat și sub formă de sos sau pastă, în combinație cu salate și supe, ori în hamburgeri și sandvișuri și este în general accesibil la scara largă, având un preț modic.

 

Sursa: doctoras.ro